Rijke teksten voor O(K)AN

Wablieft breidt dit jaar het aantal rijke teksten voor leerlingen in het OKAN-onderwijs fors uit. Dit project maakt deel uit van het Leesoffensief van de Vlaamse overheid. 

 

OKAN is het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers. Leerlingen in OKAN krijgen één jaar Nederlandse taallessen, voor ze doorstromen naar het reguliere onderwijs. Lezen is ontzettend belangrijk om een taal te leren. Maar er zijn nog altijd veel te weinig kwalitatieve, heel laagdrempelige teksten voor deze jongeren. Dat gaat Wablieft veranderen! 



Wat gaan we doen? 

Op het einde van 2023 publiceren we minstens vijftig nieuwe teksten voor jongeren in OKAN-klassen. Die teksten bundelen we in vijf boeken. Intussen zijn al heel wat straffe auteurs aan de slag met kortverhalen in alle mogelijke genres, gedichten, non-fictie, ... Bij al die teksten maken we ook lesmateriaal, zodat leraars ze meteen kunnen inzetten in hun lessen. 



Wil je meewerken?

Ben je auteur of illustrator, en heb je zin om mee te schrijven aan dit mooie verhaal? Laat dan van je horen! We geven je graag meer informatie over deadlines, vergoedingen, afspraken over teksten,... Mail naar boeken@wablieft.be of naar ruud.meert@wablieft.be.



Dit project krijgt steun van de Vlaamse overheid, in het kader van het Leesoffensief.

Uit
wablieftvriendenvoorhetlezen_klein
Uit

 

 

Uit

Leesbevordering: 'De nieuwslezers'

Uit
twee vrouwen werken met Wablieft
Uit

In tijden van corona is het digitale erg belangrijk. Daarom willen we in samenleesgroepen (onder begeleiding) verschillende doelgroepen op een laagdrempelige manier in contact brengen met online actualiteit. We leiden hen ook duurzaam toe naar de bibliotheken. Dit doen we door deelnemers in groepen van ongeveer 10 personen aan de slag te laten gaan met actualiteit in de online Wablieft-krant. Dat gebeurt op hun eigen leesniveau (Wablieft of Wablieft Start). De belangrijkste doelen zijn leesplezier bevorderen en inzicht in en kennis van de actualiteit. In de groepen is veel ruimte voor bespreking, kritisch reflecteren, analyseren, ... De workshops zijn fysiek, maar de deelnemers kunnen na de activiteit online verder lezen.

Samen met de bibliotheken bepalen we verschillende doelgroepen: grootouders met kinderen, anderstaligen die Nederlands leren, senioren, ...

 

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met 

  • Bibliotheek Het Predikheren Mechelen
  • Bibliotheek Sint-Niklaas
  • Bibliotheek Brugge
  • Bibliotheek Leuven
Uit
Aan

Enthousiaste nieuwkomers lezen in Mechelen

In Mechelen vinden de workshops voor het project ‘Leesbevordering’ plaats in de mooiste bibliotheek van het land. Het Predikheren zat in de top 5 van mooiste bibliotheken van de wereld. Een perfecte plaats voor een workshop rond lezen en leesbevordering.

Er zijn acht kandidaten aanwezig, allemaal nieuwkomers die Nederlands leren. Toch is het een divers gezelschap. Verschillende landen zijn vertegenwoordigd en er is een mix van mannen en vrouwen. Je merkt dat er enthousiasme zit in de deelnemers. Ondanks hun beginnend leesniveau hebben ze er zin in en zijn ze echt betrokken bij de sessie. Ze willen duidelijk bijleren.

De begeleidster heeft er duidelijk ook zin in en begint de workshop heel enthousiast. Ze staat even stil bij wat er de vorige workshop verteld is. Dan nemen de deelnemers Wablieft Start erbij om oefeningen te maken.

Wablieft Start is de eenvoudigste krant van Wablieft. Daarin vind je het nieuws in korte artikels en grote foto’s. Je merkt dat de deelnemers bezig zijn met de actualiteit. Ze stellen vragen over de hoge energieprijzen en herkennen Frank Deboosere als weerman van op tv.

Voor de oefeningen werkt de begeleidster met veel beeldmateriaal. Dit is een perfecte kapstok om vervolgens dieper in te gaan op een artikel. Als de deelnemers een bepaald beeld kennen of herkennen, bespreken ze waarom dat in de krant staat en waarom het belangrijk is.

Tijdens de workshop is de groepsdynamiek heel belangrijk. Iedereen luistert naar elkaar en werkt samen aan verschillende oefeningen. Zo leren de deelnemers ook van elkaar en kunnen ze anderen aanvullen of verbeteren.

Ook de functies bij de digitale Wablieft worden besproken. Er is duidelijk interesse in de voorleesfunctie. Zo kunnen de deelnemers de informatie beter verwerken.

Begrijpend lezen komt uitgebreid aan bod. Nadat ze een artikel gelezen hebben, krijgen de deelnemers vragen over de inhoud. Ze kunnen antwoorden en hun mening geven, bijvoorbeeld over de stijgende energieprijzen.

De oefeningen gaan vlot. Soms is het wat moeilijk, maar iedereen geraakt er uiteindelijk wel. Want de deelnemers krijgen niet alleen hulp van de begeleidster. Ze helpen ook elkaar.

Uit
twee mensen werken met de Wablieft-krant
Uit

Dit project krijgt de steun van Literatuur Vlaanderen.

Uit
Literatuur Vlaanderen
Uit
Uit