enkel voor abonnees

Klanten wachten op rekening

binnenland - 05 10 2022
Energierekening
Belga / N. Maeterlinck

De crisis van de energie blijft duren. Niet alleen de prijzen stijgen. De rekeningen brengen nieuwe problemen mee. Want veel mensen moeten erop wachten.

 

De ombudsdiensten van de overheden in Vlaanderen en België weten het. Zij krijgen steeds meer klachten. Mensen klagen over hun bedrijf van energie.

 

Voorschotten

Bijna 250.000 gezinnen in ons land wachten al te lang op een afrekening van energie. Dat zijn de kosten van stroom en mogelijk gas. De meeste mensen werken met voorschotten elke 3 maanden. Eén keer per jaar komt dan de afrekening. Heb je geluk? Dan krijg je geld terug. Anders moet je bijbetalen.

 

Vertraging

Het bedrijf maakt de afrekening met de standen van de meters. Dat mag eigenlijk niet meer dan zes weken duren. Volgens de bedrijven is langer wachten zeldzaam. De klachten zeggen iets anders. Bij veel mensen zou het gaan om maanden vertraging. Volgens de bedrijven hebben ze problemen met computers. En de klanten zouden zelf voor te veel werk zorgen. Zij wisselen te vaak van bedrijf.

 

Gevolgen

Zonder afrekening kunnen klanten niets doen. Je kan niet vergelijken om een goedkoper bedrijf te vinden. En de rekening wordt altijd maar zwaarder. Uiteindelijk zal de zware rekening komen. Maar wellicht komt kort nadien de volgende. Sommige mensen zullen dat echt niet kunnen betalen.

 

Uit